Digitaaliseen markkinointiin kuuluu paljon kaikenlaista ja nykyisillä tekniikoilla monesti vain mielikuvitus on rajana sen toteuttamiselle.
Yleisesti kuitenkin digimarkkinoinnin muotoja ovat esimerkiksi hakusanamainonta (Google Ads), banneri- eli display-mainonta, sähköposti markkinointi sekä sosiaalisen median kanavissa tapahtuva markkinointi.
Digimarkkinointi on markkinoinnin muodoista se kaikkein nopeimmin kasvava, eikä suotta. Markkinoinnin kohderyhmä tai -ryhmät pystytään rajaamaan hyvinkin tarkasti esimerkiksi sekä ihmisen itsensä, hänen käyttäytymisensä että sijaintinsa mukaan. Näin eri kohderyhmille on helppo markkinoida samaa asiaa eri tavoin optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.
Digimarkkinointi myös eroaa monista ns. perinteisistä markkinointikanavista sen mitattavuuden takia. Sekä kampanjan aikana että sen jälkeen saadaan paljon yksityiskohtaista tietoa siitä, miten kampanja toimii, mitä osia kannattaa muokata tai hylätä kokonaan sekä mihin kannattaa mahdollisesti panostaa vielä lisää. Kampanjalle asetettuja tavoitteita sekä asiakkaan saamaa hyötyä on helppo seurata.
Digimarkkinoinnissa asiakkaalle ei siis jää epäselväksi, paljonko yksi klikkaus on maksanut tai paljonko kampanja on tuottanut.
Nykypäivänä 70% ostoprojekteista etenee ilman, että asiakkaalla on minkäänlaista kontaktia myyjään.
Suurin osa ihmisistä aloittaa tiedon hakemisen tuotteesta tai palvelusta internetin hakukoneesta. Netissä vertaillaan hintoja sekä etsitään hyötyjä ja haittoja tuotteesta tai palvelusta. Myyjä ei ole enää olekaan asiakkaan ensisijainen tiedonlähde vaan asiantuntija ostoputken loppupäässä.
Asiakkaan ostopolku voidaan jakaa kolmeen osaan:
1. Ongelman tunnistaminen
2. Vaihtoehtojen arviointi
3. Ostopäätöksen tekeminen
Digitaalisessa maailmassa pitää ymmärtää eri kanavien roolit, eli missä myyntipolun vaiheessa kannattaa asiakkaalle tarjota mitäkin sisältöä.
1. Luodaan tarve: mm. Facebook-mainonta, blogit, bannerimainonta, Youtube-mainonta
2. Opetetaan asiakasta ostamaan: mm. hakukoneoptimointi, blogit, videotuotanto, retargetointi, white paper, webinaarit
3. Tarjotaan ratkaisu ja kehotetaan ostamaan: mm. Facebook, hakusanamainonta, videotuotanto
4. Toimenpiteiden seuranta:
Analysoidaan tulokset ja muutetaan toimenpiteitä sen mukaan. Oikeilla mittareilla näemme, kuinka paljon maksaa esimerkiksi yksi yhteydenotto tai kauppa.
Jotta pysyvä muutos voi tapahtua, on ensin selvitettävä missä mennään nyt ja mikä on haluttu tahtotila. Puhumme myös ongelmanmääritys vaiheesta, jossa on tarkoitus pureutua ongelmaan, ei ratkaisuihin. Juttelemme siis kanssasi yrityksen nykytilasta ja kipupisteistä.
Stategiavaiheessa paneudumme tarkemmin siihen miten, eli mitä asioita tulisi muuttaa, jotta haluttuun tahtotilaan päästään. Yhdessä luomme markkinointiin ja myyntiin selkeän strategian ja mittarit. Strategia sisältää yleensä isot suuntaviivat mitä muutos vaatii, jotta se toteutuisi (MWB).
Kun strategia on valmis ja tiedämme miten mittaamme onnistumista, on aika aloittaa sisäinen ja ulkoinen viestintä muutoksesta. Konkreettisina toimina ovat esimerkiksi
yritysvideot,
mainosvideot,
digitaalinen markkinointi,
sisällöntuotanto
sekä erilaiset kampanjat.
Jotta tiedämme, olemmeko kulkemassa matkaa oikeaan suuntaan,
mittaamme tuloksia
ja strategian toteutumista koko matkan ajan. Muodostamme mittarit miettimällä, mitkä sisäisen laskennan kohdat vaativat huomiota ja muutamme kohdat KPI -mittareiksi.
Olemme auttaneet lukuisia yhtiöitä markkinointiprosessin kehityksessä. Yksikään yritys ei ole samanlainen eikä kaikki ongelmat ratkaistavissa samalla kaavalla. Kokemuksesta on kuitenkin hyötyä.
Olemme vuosien aikana saaneet palvella satoja asiakkaita. Tässä pieni ja suppea läpileikkaus.
Kiitos yhteydenotosta.
Olemme yhteydessä mahdollisimman pian.
Huppista sattui pieni käpy.
Kokeile myöhemmin uudelleen.
Askonkatu 13, 15100 Lahti
Verkkolaskutusosoite:
Verkkolaskutusosoite ja OVT-tunnus: 003724942836
Operaattori: Apix Messaging Oy
Operaattorin tunnus:
003723327487